Onsdagsfrulle

I morse vaknade jag tidigt och började dagen kl 7 med att gå ut o plocka hallon. Blev sedan en kortare löpningsrunda med Nemo (medan Fredrik gymma) och sedan bjöds det på frukost i  vardagsrummet.

Stackars Fredrik fick stå ut med lite väl lösa ägg på sin frukost macka medan jag mumsade i mig macka med pepparsalami & brieost. Testade även någon ny (för mig ny) grekisk yoghurt från arla. Så god!!

Semester

Har haft en fantastisk morgonstund med mina hjärtan hemma. Fredrik gick upp först och fixade frukosten som vi sedan intog i soffan framför ny serie. Tänkte försöka hinna med en mer utförlig beskrivning senare. Men vem vet. Det är ju trots allt semester...

Frukost x2

Morgonfikat på jobbet som ofta bara består av en kopp kaffe fick sig en rejäl piff i dag. En av våra doktorer överraskade oss alla med frukost. Absolut bästa var det nybakade brödet med frukt och nötter samt hans egna olivröra. Har fått recept som jag bara måste testa mig på framöver. Mums!!

Allmänt, Frukost, yoga Breakfast, DuJagVi, Frukost, Hemma, Mackor, TestarNytt, vardag, yoga

Dessa mornar

God morgon! I bokstavlig bemärkelse. Jag känner mig så glad just nu när jag sitter och skriver på detta. Haft en helt värdelös natt. Vaknade varm och klibbig i en tom säng. Fick lite panik när Fredrik var borta, men insåg snabbt att han förmodligen haft en lika dålig natt som mig. Och jag hittade honom mycket riktigt sovandes i soffan iklädd sin morgonrock. Min älskling!

Ett tag slog faktiskt tanken mig att lägga mig bredvid för att sova några minuter till, men bestämde mig istället för att sätta på kaffe och börja dagen med lite lätt yoga. Dock kände jag inte alls någon tillfredställelse av Spotifys yogalista (låtar har bytt ut?!) och satte därför i ren rutin på en gammal favorit – Lift Me Up med Five Finger Death Punch. Här snackar vi bra peppmusik

Dukade sedan upp en ordentlig frukost ute i solen. Denna morgon bestod frukosten av:

Pålägg i form av: Ost, smör, leverpastej, brieost, pepparsalami, smör, skinka
Grönsaker: Rädisa, tomat, gurka, salld, avokado, smörgåsgurka
Ägg kokade i 5 ½ min – det blev perfekt gula!
Frukt & bär: Blåbär, körsbär, banan, grapefrukt
Svart och riktigt gott starkt kaffe

En nyhet denna morgon blev ”overnight oats” som gjordes kvällen innan i burk: 1,5 dl Havregryn, 1,5 dl mjölk, 1 tsk kanel och några bitar av banan samt blåbär. Rörde ihop allt och lät det stå med lock. Serverade det sedan med ännu mer blåbär, banan och lite körsbärsbitar. Samt lite vaniljkvarg.
Ingen världssensation, men absolut något som kommer få dyka upp vid fler frukostar och mellanmål på jobbet. Ett klart +

För övrigt så får bilderna tala för sig själv. Och glöm inte att leende och skratt smittar! Och vet ni vad?! Det är snart semester! Woop Woop!

Allmänt, Frukost Breakfast, DuJagVi, Frukost, Hemma, Mackor, vardag, Ägg

Inte som alla andra

Min klocka ringde på tok för tidigt i morse och jag var snabbare än snabbast med att stänga av den. Ställde om den så att den skulle ringa 30 minuter senare och gosade sedan ner mig sängen med vårt stora täcke. Men vad händer! Tror ni inte Fredrik har ställt sin klocka så att den ringer precis när jag har hamnat i ett sånt där superskönt läge. Det värsta med hans ringsignal är dock att den är rätt mysig. Och utan att tänka på det ligger jag helt plötsligt och nynnar med till tonerna av väckningsljudet.

Mitt morgonhumör denna morgon är på topp och vet inte riktigt varför, men jag känner lite som en superhjälte när jag kastar mig upp ur sängen och stänger av larmet. Nynnandes går jag sedan ut i köket och fixar i ordning frukost. Hinner även med 10 minuter yoga samt skicka iväg en bild på mig själv (selfie med ritad batmanmask) till våra närmaste vänner som en liten godmorgonbild. Fråga mig inte varför...

Planen var att kasta ihop en snabb Ägg-frukost som sedan skulle bidra till att jag tidigare än vanligt skulle kunna smita iväg hemifrån till jobbet. Den planen gick i stöpet kan jag ju tala om. Mina äggmuffins tog närmare 40 minuter att fixa med och då var de ändå bara i ugnen ca 15 minuter. Har ingen aning om vad jag gjort under resterande tid. Men kul måste det vart för morgonhumöret är fortfarande toppat och av någon konstig anledning sitter jag fortfarande och nynnar på melodin från alarmet. Nästan så tårna tar sig en sväng om... Har jag sagt att jag inte är som alla andra? Vi släpper det och kollar på bildern nedan.

Morgonens frulle: Leverpastejmackor, filmjölk med crunch + blåbär och banan samt mina äggmuffins.

Allmänt, Frukost Breakfast, DuJagVi, Frukost, Mackor, RouteOfSweden, vardag

Stark frukost

Om ni bara visst hur svårt det var att komma upp ur sängen i morse! Hade förberett för värsta lyxiga frukost upplägget i morse, men mina spagettiarmar orkade knappt bre smör på mackorna. Därför blev det inte roligare än vad bilden nedan visar. Ett klassiskt upplägg med kalkon och ost-mackor som toppas med körsbärstomat och persilja. Fredrik orkade sig på en köttbullsmacka. Men bara tanken på att skära i köttbullarna fick mig att vilja lägga mig ner och dö. Starkt kaffe botar mer än vad man tror. De hjälpte inte värken i armarna, men ögonlocken fick sig en rejäl skjuts närmare ögonbrynen.

Nu kanske ni undrar vad jag gjorde igår för att bli så trött. Jag åkte motorcykel. Hade varit lite tuffare om jag kunde säga att jag körde själv, men nej. Fredrik körde och jag satt bakom som den lilla spätta jag är. Till saken hör dock att jag börjat komma på ett bra sätt för att underlätta för Fredriks körning samt att jag själv börjat komma in i "lutningarna" eller "svängarna" eller vad man nu ska kalla det. Jag bokstavligt talat ÄLSKAR att åka bakom honom och frihetskänslan som infinner sig vid lite högre hastigheter och kurviga vägar. Att han sedan berömde mig och kallade mig "en dröm att ha bakom" fick mig att säkert bli en decimeter längre.

Vi tog hur som helst en tur bort till Järfälla för att träffa på några av de som ska bege sig ut med Route of Sweden i år. Lite tråkigt att fler inte var där, men hoppas på fint väder den 27e nästa vecka så att man kan ta sig ut till Kaknästornet för att både träffa förarna och se vilka bilar de ska bege sig ut med i år. To be continued...

Allmänt, Frukost, yoga Breakfast, Frukost, Hemma, Mackor, TigerLou, vardag, yoga

Morgonyoga & ilska

I morse vaknade jag strax före klockan slog 05. Ilsken som ett bi vände jag mig om i sängen redo att drämma till min man med kudden. Jag kände verkligen hur ilskan bubblade inom mig av allt elakt som han hade gjort under natten. Han hade varit otrogen, kastat saker på mig och till råge på allt så hade han kollat på hela det nya avsnittet av Game of Thrones utan mig!

Självklart är detta inte sanningen. Att drömmar kan kännas så verkliga och skapa sådana känslor är nästan lite läskigt. Fredrik låg och snusade som ett litet oskyldigt barn bredvid mig i sängen och själv låg jag redo med kudden som mordvapen. Men istället för att ta ut all energi på ilskan bestämde jag mig för att gå upp ur sängen, sätta på kaffe, kasta in bröd i ugnen och köra ett kortare yogapass. Hade nästan svårt att hålla mig för skratt när jag såg mig själv i spegelbilden, tänkandes på nattens drömmar. Jag är verkligen inte personen som blir arg.

När timern för brödet pep smög jag på nätta tår in för att väcka Fredrik i sovrummet och tillsammans förberedde vi sedan frukosten. Denna morgon blev det alltså nygräddat mörk lantbröd från Ica som fick toppas med ost & kalkon och leverpastej, tomat, gurka, smörgåsgurka och salladslök. Morgonens lilla extra blev melon och blåbär. Det är de små sakerna som gör det… eller vad säger ni?

Min lilla gostjej kom in lagom efter nattens äventyr för att göra mig sällskap på morgonen.

1 vecka kvar

1 vecka kvar till semester och kylskåpet ekar tomt efter helgens bravader. Nej, pengarna på kontot är inte slut men vem orkar storhandla på helgen?

Denna helg har Vi njutit av varandra ordentligt, ätit middag med en barndomsvän och lyckats skrämma slag på våra bekanta genom att inte vara inloggade på sociala medier. Är det vi eller världen som är upp och ner?

Morgonens frulle: två knäckemackor; en med ost och en med leverpastej. Extra starkt, svart kaffe. Alla måndagar känns tyvärr inte lika lätta. 5 dagar kvar till semester!

Arla morgonstund

När jag nu sitter och skriver detta har jag varit vaken i närmare 6 timmar. Att gå upp vid 03:15 är väl inget som står högt på önskelistan, men om ni bara visste vilken underbar morgon jag haft. Att få se solen strålar och dagen vakna upp till liv. Att få äta frukost i lugn och ro och känna doft av nygräddat bröd. Att få mysa med make och hund och även hinna gå en långpromenad med dessa är verkligen som balsam för själen. Just precis nu - Känner jag mig oerhört lycklig och tacksam för det liv jag lever och skulle inte byta det mot något i världen.

Känner mig nästan lite salig av denna lycka och ivrig på att få uppleva mer av dagen. Ikväll vankas det middag ute hos en väninna och håller sig vädret blir det att åka motorcykel ut. Nemo ska iväg så denna helg kan man säga att vi är barnfria. Alltså inga hinder för att hitta på bus eller fara iväg på äventyr. Och läser min man detta så har han nog nu ett leende på läpparna.

Ibland är det dock synd att man ska behöva jobba så mycket. Kanske en räddning i vissa fall - vem vet vad vi skulle hitta på med fri tillgång till tid och pengar?! 1 jobbvecka kvar till semester. Vi får väl se om tankarna är desamma efter den. Längtar så efter ledighet. Att få tid med Fredrik  utan att behöva tänka på morgondagen. Och även få en hel vecka med äventyr ihop med Bellan och Alfen. Den resan vet jag knappt om jag ska våga skriva om...

Men nu till det viktigaste. Morgonens frukost! Bilden får tala för sig själv, men Yes! Brödet är nygräddat och varmt.

Är fortfarande lite osäker på hur jag ska göra med kollage. Tycket inte riktigt att bilderna nedan blev bra, men samtidigt klipper jag hellre in dem smått än lägger upp sju stycken stora bilder. Ska ta en funderare över detta...

Allmänt, Frukost Breakfast, DuJagVi, Frukost, Mackor, vardag

Morgonpigg

I morse blev jag väckt kl 05:23 av vår svartvita lilla kille Nemo som ville ut. I vanliga fall är det vi som väcker honom så jag skuttade rätt snabbt ur sängen trots trötta ögon. I dörröppningen möttes jag sedan av både av vår katt Tiger och härlig morgonsol. Vet inte hur ni känner, men morgonljus kan verkligen få mig på bra humör och snabbt hade jag glömt bort tröttheten.

Med tassande steg in i sovrummet försökte jag mig på att väcka Fredrik, men han var tröttare än tröttast. Så bestämde mig snabbt för att låta honom få sova lite extra medan jag fixade ihop frukost till oss båda. Jag satte på Spotify och hittade en lista med härligt glada sommarlåtar som fick ljuda i bakgrunden. Nemo försökte få igång Tiger till bus utan någon direkt respons, men kanske inte så konstigt med tanke på chansen att få smaka av något pålägg. För vem vore jag om jag inte delade med mig av det goda till de små... När så gott som allt var klart kunde jag dock inte låta hjärtat sova längre så jag hetsa igång Nemo, som redan var lagom i gasen, lite extra och glatt sprang han med mig in i sovrummet för att väcka husse med pussar. Att bli väckt av två favoriter som är höga på livet kan väl inte annat än smitta av sig. För är det något jag tror på så är det att glädje smittar och att en bra morgonen sätter prägel för hur dagen kommer att bli.

Morgonens frukost bjöd likt många tidigare på leverpastejmacka och ost- och kalkonmacka. Till detta kaffe, Juice och vattenmelon. Så enkelt, så gott.

Här nedan  har ni Nemos försök till att få igång Tiger. De leker faktiskt ganska bra, men tyvärr vill de sällan göra det samtidigt. Vill den ena så vill inte den andre och vise versa.